Minä olen puhunut, minä olen pelastanut, olen ilmaissut teille tahtoni, minä itse, ei kukaan muu. Te olette minun todistajani, sanoo Herra. Minä olen Jumala, olen nyt ja aina. Kukaan ei voi väistää minun kättäni. Kuka voi tehdä tyhjäksi minun tekoni? Jes. 43:12–13

Sinä et ole Jumala. Sinä et siis päätä, milloin Jumalan kuuluu sinua auttaa. Sinä et määrää sitäkään, millä tavalla Jumalan pitää asiasi järjestää. Mehän kyllä osaisimme Jumalaamme neuvoa, siitä ei ole epäilystäkään. Jumala kuuntelee hyviä neuvojamme ja katselee meitä hyväntahtoisesti hymyillen, niin kuin äiti katselee konttaavan lapsensa hetken mielihaluja. Sen sijaan, että Jumala jättäisi päätettäväksemme elämämme tärkeät asiat, hän kantaa omistajan vastuun. Asiat saattavat mennä silloin kyllä toisella tavalla kuin olimme suunnitelleet. Järkeilymme ei ole aina niin viisasta. Jumalalla on tapana yllättää avaamalla eteen sellaisia teitä, joiden olemassaolosta emme edes tienneet. Hän kehottaa meitä uskomaan häneen – ja antaa auttamisen ja johdattamisen olla hänen käsissään. Siihen suostuen meille ei voi käydä kuin hyvin.