Minä kaitsen itse lampaitani ja vien itse ne lepäämään – näin sanoo Herra Jumala. Minä etsin eksyneen ja tuon takaisin laumasta harhautuneen, minä sidon murtuneen jalan, minä hoivaan uupunutta, ja vahvat ja lihavat minä pidän kurissa. Minä kaitsen laumaani niin kuin sitä tulee kaita. Hes. 34:15–16

Jeesus on hyvä paimen, joka pitää laumastaan huolta. Olisimmehan me juosseet jo tuhat kertaa omille teillemme, kenties lopullisesti, jollei paimen olisi hakenut meidät takaisin laumaansa. Väärät tiet houkuttelevat, ja niille on helppo eksyä. Ne näyttävät johtavan kauniimpiin maisemiin ja parempiin juhliin. On kuitenkin syytä katsoa matkantekoa aina perillepääsyn näkökulmasta. Hyvän paimenen tie vie turvallisesti taivaaseen, muualla vaanii kuolemanvaara.

Paimen tietää vaaran ja osaa tuoda lampaansa turvallisesti takaisin. Joskus hän sallii omansa uupua vieraissa maisemissa tai murtaa jalkansa vaarallisilla teillä, sillä me emme muuten pysy oikeassa laumassa lähellä Paimenta. Hän näkee kaiken ja tuntee jokaisen lampaansa nimeltä. Eksyneen hän etsii, kunnes löytää. Haavoittuneen hän hoivaa. Hän sitoo synnin ja murheiden tuomat haavat. Hän antaa suojan pelkäävälle ja asettaa rajat pahalle. Hän kaitsee laumaansa Hyvän Paimenen tavoin.