Minä etsin eksyneen ja tuon takaisin laumasta harhautuneen, minä sidon murtuneen jalan, minä hoivaan uupunutta, ja vahvat ja lihavat minä pidän kurissa. Minä kaitsen laumaani niin kuin sitä tulee kaita. Hes. 34:16.

Kadonneen löytämisen voi aloittaa vain Jumalan sanan sovittamisella omaan sydämeen. Sydämen läpi on sanan miekan kuljettava. Se on kivuliasta ja usein vastenmielistä. Löytyy niin paljon murheellista poispantavaa. Mutta tätä tietä on käytävä yhä uudestaan, sillä totta on sanonta: ”Vain kukistuneista on ihmisten auttajiksi.” Meidän sydämemme kukistaa Jumalan sana. Anteeksi saanut antaa anteeksi. Kovan sydämen kristillisyys ei tähän taivu. Evankeliumin välittäminen ylimielisyydellä saa aikaiseksi vain käännynnäisiä ja tekoihinsa turvaavia, ei vapaita Jumalan lapsia. Kovaan uskonnollisuuteen liittyy aina ylpeyttä ja ylpeyden tuomaa kilpailua. Ylpeys elää yläpuolelle asettumisesta. Se on Jumalan Pyhälle Hengelle vierasta.